Do góry
PEDAGOG SZKOLNY – mgr Marta Nowak
Poniedziałek 9.15 – 14.00
Wtorek 9.00 – 14.00
Środa 9.00 – 14.00
Czwartek 11.30 – 15.00
Piątek 9.15 - 13.00
PEDAGOG SZKOLNY – mgr Mirosław Cupiał
Poniedziałek 11.00 – 14.00
Wtorek 10.00 – 13.00
Czwartek 9.00 – 11.00 ; 13.00 – 14.00 ; 15.00 – 17.00
• Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się proszeni są o dostarczenie opinii
psychologiczno - pedagogicznych do pedagoga szkolnego.
• Uczniowie klas III posiadający aktualną opinię psychologiczno-pedagogiczną stwierdzającą specyficzne trudności
w uczeniu się mają prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego w formie i warunkach dostosowanych do ich
indywidualnych potrzeb edukacyjnych.
INFORMACJE DLA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW
Badania pod kątem zaburzeń dyslektycznych można wykonać
w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 2 w Krakowie, ul. Siewna 23d
tel. 12 415 69 68 (wizytę można umówić telefonicznie)
Psycholog opiekujący się XIV LO - pani mgr Katarzyna Owsiany
Ważne adresy:
· Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie, ul. Gertrudy 2, tel. 12 422-43-83
· Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, ul. Półkole 11, tel. 12 412-15-66
· MOPS filia nr 2, ul. Radzikowskiego 27, tel. 12 638 67 17
· Sąd Rejonowy dla Krakowa Krowodrzy III Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Lubicz 27
· III Komisariat Policji Zespół ds. Nieletnich, ul. Strzelców, tel. 12 615 72 45, 12 615 71 26
· Centrum Psychoterapii, ul. Batorego 2, tel. 12 633-76-08
· Krakowski Ośrodek Terapii, ul. Helclów 23a, tel. 12 422-18-58 http://kot.krakow.pl
· Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, ul. Kopernika 29, tel. 12 424-87-40 http://www.kpdim.cm-uj.krakow.pl
· Ośrodek Interwencji Kryzysowej, ul. Radziwiłłowska 8b, tel. 12 421-92-82
· Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, ul. Krowoderskich Zuchów 7/105 tel. 12 633-13-80
· Krakowski Instytut Psychoterapii
ul. Podbrzezie 6, tel. 12 423-02-28
ul. Ptaszyckiego 6, tel. 12 682-11-50
os. Krakowiaków 2, tel. 12 644-12-66 w. 21
· Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, ul. Rusznikarska 11, tel. 12 632- 20-90
· Poradnia Uzależnień, ul. Wielicka 73 tel. 12 425-57-47 http://www.kctu.pl
DYSLEKSJA ROZWOJOWA – CO TO TAKIEGO?
Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów o prawidłowym rozwoju umysłowym, przejawiające się niemożnością opanowania umiejętności czytania i pisania mimo dobrej inteligencji i dobrych warunków środowiskowych.
Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:
• Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu przejawiające się zaburzeniami
tempa i techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści.
• Dysortografia - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni
(w tym błędy ortograficzne);
• Dysgrafia - niski poziom graficzny pisma.
• Dyskalkulia – specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
SYMPTOMY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ U MŁODZIEŻY :
Uczeń pracuje niewspółmiernie do osiąganych wyników szkolnych; często uzyskuje wyniki znacznie poniżej swoich możliwości .
Trudności w nauce można zaobserwować na różnych przedmiotach szkolnych.
Poniżej przedstawiamy szeroki zakres symptomów trudności w uczeniu się, jednak nie wszystkie one występują jednocześnie.
Zakres |
Symptomy |
Język polski |
Czytanie: wolne tempo czytania (czasem jedyne objawy trudności w czytaniu); trudności ze zrozumieniem i zapamiętywaniem czytanego tekstu; niechęć do czytania długich tekstów i grubych książek . Pisanie: nieprawidłowa pisownia – dominują błędy ortograficzne lub tylko błędy ortograficzne pomimo znajomości i zasad pisowni trudności z organizacją tekstu (pisanie wypracowań ); robienie błędów gramatycznych; trudne do odczytania odręczne pismo. |
Języki obce |
trudności i z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych; trudności z budowaniem wypowiedzi słownych; trudności z zapamiętywaniem słówek; trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów; nieprawidłowa wymowa; trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na płytę; kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej. |
Matematyka |
Arytmetyka: błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami lub miejscami po przecinku); przestawianie cyfr (np. 56 – 65); trudności z dodawaniem pamięci , bez pomocy kartki papieru; nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów; zapisywanie znaków nierówności odwrotnie; nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych; nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji. Geometria: trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną; niski poziom graficzny wykresów i rysunków. |
Biologia |
trudności z opanowaniem terminologii; problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków; trudności z zapisem i zapamiętywaniem łańcuchów reakcji biochemicznych; trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji). |
Chemia |
nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych; problemy z opanowaniem terminologii (nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych); trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (tablica Mendelejewa). |
Geografia |
trudności z czytaniem i rysowaniem map; trudności z orientacją w czasie i przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni; obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca; trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych. |
Historia i WOS |
trudności z zapamiętywaniem nazw i nazwisk; zła orientacja w czasie (chronologia, daty); trudności z orientacją na mapach historycznych. |
Wychowanie fizyczne |
trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe); trudności w bieganiu, ćwiczeniach równoważnych; trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki: tenis ziemny i stołowy, siatkówka, koszykówka; niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, windsurfing, snowboard).
|
Źródło: www.ortograffiti.pl
ZOBACZ PREZENTACJĘ POWER POINT NA TEMAT DYSLEKSJI