|
mgr Marta Nowak pedagog szkolny pedagog specjalny |
mgr Mirosław Cupiał pedagog szkolny |
mgr Katarzyna Szczepanek psycholog |
mgr Aleksandra Kopystyńska pedagog specjalny |
PONIEDZIAŁEK |
8.30 – 14.45 |
11.00 – 16.00 |
----- |
14.00 – 15.00 |
WTOREK |
8.30 – 13.45 |
14.00 – 15.00 |
------ |
------ |
ŚRODA |
8.30 – 14.45 |
----- |
10.30 – 16.00 |
----- |
CZWARTEK |
8.30 – 11.30 |
11.00 – 16.00 |
------ |
------ |
PIĄTEK |
8.15 – 14.30 |
------ |
8.30 – 13.30 |
13.00 – 18.00 |
Psycholog/pedagog jest specjalistą, który udziela pomocy/ wsparcia
w rozwiązywaniu problemów/trudności życiowych uczniów i ich rodzin.
Psycholog/ pedagog w szkole – jakie są jego zadania?
- Pomoc psychologiczna – pedagogiczna: konsultacje, rozmowy, wspólne poszukiwanie rozwiązań, możliwość „wygadania się” w przyjaznej atmosferze
- Działalność mediacyjna i interwencyjna w sytuacjach konfliktowych w szkole, klasie
- Diagnoza psychologiczna- pedagogiczna – umożliwia poznanie mocnych i słabych stron ucznia, lepsze poznanie siebie za pomocą metod psychologicznych
- Zajęcia psychoedukacyjne i warsztaty
- Konsultacje z rodzicami i nauczycielami - wsparcie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów
Jestem uczniem/uczennicą – kiedy psycholog/pedagog może mi pomóc?
- Chcę porozmawiać o swoich trudnościach,
- Czuję się niezrozumiany/niezrozumiana przez innych,
- Czuję się samotny/samotna, mam trudności w kontaktach z innymi,
- Nie potrafię dogadać się z kolegami, nauczycielami, rodzicami,
- Mam trudności z nauką,
- Mam kłopoty rodzinne,
- Doświadczam sytuacji kryzysowej (choroba, śmierć, rozwód w rodzinie),
- Doświadczam agresji ze strony innych lub chcę nauczyć się radzić sobie z własną agresją,
- Chcę lepiej zrozumieć siebie i innych,
- Nie radzę sobie z trudnymi dla mnie emocjami, problemami,
- Wiem o problemach innych, ale nie potrafię im pomóc,
- Chcę podzielić się swoim sukcesem,
- Zastanawiam się jak rozwijać swój potencjał.
WAŻNE INFORMACJE DLA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW:
*Badania pod kątem dysleksji rozwojowej, trudności szkolnych można wykonać
w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 2 w Krakowie, ul. Siewna 23d
*Ponadto w sytuacji trudności emocjonalnych, edukacyjnych w PPP nr 2 można także skorzystać ze wsparcia psychologiczno - pedagogicznego w formie konsultacji indywidualnych.
(wizytę można umówić telefonicznie pod nr tel. 12 415 69 68)
Psycholog opiekujący się XIV LO – pan mgr Jakub Zięba
Dyżury w PPP nr 2 w roku szkolnym 2022/2023:
poniedziałek – 8.00 – 12.00
wtorek – 16.00 – 19.00
środa – 13.00 – 19.00
czwartek – 8.00 – 11.00
piątek – 14.00 – 12.00
Instytucje pomocowe na terenie Krakowa (bezpłatne wsparcie specjalistyczne dla młodzieży):
Aktualne dane kontaktowe oraz godziny otwarcia znajdują się na stronach internetowych poszczególnych instytucji.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
ul. Siewna 23D
31-231 Kraków
Tel: 12 415 69 68
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie,
ul. Gertrudy 2,
tel. 12 422-43-83
Krakowski Ośrodek Terapii
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Helclów 23a, 31-148 Kraków
Tel. 012 422 18 58
Małopolski Ośrodek Fundacji Praesterno
Aleja Pokoju 7
31-548 Kraków
Telefon kontaktowy: 12 418 08 11 (w godz. 15:00 – 18:00)
Telefon komórkowy: 535 928 558
NZOZ Dobrej Nadziei
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży
Ośrodek Poradnictwa i Terapii Rodzin
ul. Batorego 5 31-135 Kraków
tel.: 12 633 35 31
Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży
ul. Józefa Babińskiego 29 (budynek 5C)
30-393 Kraków
Unimed - Ośrodek środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży
Rejestracja tel. 12 415 81 12
Adres ul. Młodej Polski 7, 30-131 Kraków
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży
Tel. 12-652-46-02
ul. Mehoffera 10
Centrum Medyczne „Maszachaba” (dla uczniów pełnoletnich)
Kraków, ul. Prądnicka 50A
tel.: 12 632 70 27
Poradnia Zdrowia Psychicznego „Medinorm”
Kraków, al. Słowackiego 44
tel.: 12 634 10 70
Kraków, al. Pokoju 4
tel.: 12 411 01 88
Centrum Psychoterapii,
ul. Batorego 2, tel. 12 633-76-08
Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży,
ul. Kopernika 29, tel. 12 424-87-40 http://www.kpdim.cm-uj.krakow.pl
Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
ul. Radziwiłłowska 8b,
tel. 12 421-92-82
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży (wymagane skierowanie od lek. rodzinnego),
ul. Krowoderskich Zuchów 7/105
tel. 12 633-13-80
Krakowski Instytut Psychoterapii
ul. Podbrzezie 6, tel. 12 423-02-28
ul. Ptaszyckiego 6, tel. +48 692 960 436
os. Krakowiaków 2, tel. 12 644-12-66 w. 21
Krakowskie Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży
Kraków, ul. Rusznikarska 17
tel.: 12 632 20 90
NZOZ Specjalistyczna Przychodnia Lekarska „Ergomed”
Kraków, ul. Bonarka 18
tel.: 12 266 84 82
Wieliczka, pl. Kościuszki 1
tel.: 12 288 30 21
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży
ul. Józefa Babińskiego 29 – Budynek 5C (poziom -1 suteryna)
Rejestracja do Poradni (gabinet nr. 3) od poniedziałku do piątku pod nr tel : 668 862 678, 12 65 24 500,
Poradnie Zdrowia Psychicznego (Podgórze, Nowa Huta, Krowodrza)
http://babinski.pl/jednostki/poradnie
Uniwersyteckie Centrum Zdrowia Psychicznego (UCZP)
Kraków, ul. Kopernika 21a
tel.: 12 424 87 57
(tylko dla mieszkańców: Dzielnicy I Stare Miasto, Dzielnicy II Grzegórzki, Dzielnicy III Prądnik Czerwony)
Centrum Psychologiczno-Terapeutyczne Scanmed Multimedis
Kraków, ul. Armii Krajowej 5
tel.: 12 629 88 80
Poradnia Zdrowia Psychicznego „Medinorm”
Kraków, pl. Serkowskiego 10, III p.
tel.: 12 656 30 81
NZOZ Ośrodek Zdrowia Psychicznego „Pro Psyche”
Kraków, ul. Dunajewskiego 5
tel.: 12 633 51 70
Zakład Psychoterapii
Kraków, ul. Lenartowicza 14
tel.: 12 633 12 03
Krakowskie Centrum Terapii Uzależnień
Kraków, ul. Wielicka 73
tel.: 12 425 57 47
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
(dla młodzieży eksperymentującej z substancjami psychoaktywnymi)
ul. Rakowicka 10 A, 31-511 Kraków
12 430 03 18
MOPS filia nr 2,
ul. Radzikowskiego 27,
tel. 12 638 67 17
Sąd Rejonowy dla Krakowa Krowodrzy III Wydział Rodzinny i Nieletnich,
ul. Lubicz 27
III Komisariat Policji Zespół ds. Nieletnich,
ul. Strzelców,
tel. 12 615 72 45, 12 615 71 26
DYSLEKSJA ROZWOJOWA – CO TO TAKIEGO?
Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów o prawidłowym rozwoju umysłowym, przejawiające się niemożnością opanowania umiejętności czytania i pisania mimo dobrej inteligencji i dobrych warunków środowiskowych.
Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:
• Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu przejawiające się zaburzeniami
tempa i techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści.
• Dysortografia - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni
(w tym błędy ortograficzne);
• Dysgrafia - niski poziom graficzny pisma.
• Dyskalkulia – specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
SYMPTOMY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ U MŁODZIEŻY :
Uczeń pracuje niewspółmiernie do osiąganych wyników szkolnych; często uzyskuje wyniki znacznie poniżej swoich możliwości .
Trudności w nauce można zaobserwować na różnych przedmiotach szkolnych.
Poniżej przedstawiamy szeroki zakres symptomów trudności w uczeniu się, jednak nie wszystkie one występują jednocześnie.
Zakres |
Symptomy |
Język polski |
Czytanie: wolne tempo czytania (czasem jedyne objawy trudności w czytaniu); trudności ze zrozumieniem i zapamiętywaniem czytanego tekstu; niechęć do czytania długich tekstów i grubych książek . Pisanie: nieprawidłowa pisownia – dominują błędy ortograficzne lub tylko błędy ortograficzne pomimo znajomości i zasad pisowni trudności z organizacją tekstu (pisanie wypracowań ); robienie błędów gramatycznych; trudne do odczytania odręczne pismo. |
Języki obce |
trudności i z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych; trudności z budowaniem wypowiedzi słownych; trudności z zapamiętywaniem słówek; trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów; nieprawidłowa wymowa; trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na płytę; kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej. |
Matematyka |
Arytmetyka: błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami lub miejscami po przecinku); przestawianie cyfr (np. 56 – 65); trudności z dodawaniem pamięci , bez pomocy kartki papieru; nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów; zapisywanie znaków nierówności odwrotnie; nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych; nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji. Geometria: trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną; niski poziom graficzny wykresów i rysunków. |
Biologia |
trudności z opanowaniem terminologii; problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków; trudności z zapisem i zapamiętywaniem łańcuchów reakcji biochemicznych; trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji). |
Chemia |
nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych; problemy z opanowaniem terminologii (nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych); trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (tablica Mendelejewa). |
Geografia |
trudności z czytaniem i rysowaniem map; trudności z orientacją w czasie i przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni; obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca; trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych. |
Historia, WOS |
trudności z zapamiętywaniem nazw i nazwisk; zła orientacja w czasie (chronologia, daty); trudności z orientacją na mapach historycznych. |
Wychowanie fizyczne |
trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe); trudności w bieganiu, ćwiczeniach równoważnych; trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki: tenis ziemny i stołowy, siatkówka, koszykówka; niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, windsurfing, snowboard). |
Źródło: www.ortograffiti.pl